Biologie klas 4

Animatie van de cel   (engels)

Klas 4   VMBO-TL

Tips voor het Examenwerkstuk

  1. Het kiezen van het onderwerp.
  2. Het kiezen van een onderzoeksvraag.
  3. Het verzamelen van materiaal en informatie.
  4. Het bijstellen van de onderwerpkeuze en het maken van een voorlopige opzet.
  5. Het schrijven van het werkstuk.

Stap 1 Onderwerpkeuze.

Neem een onderwerp dat je leuk vind.
Een onderwerp waarbij je je betrokken voelt, zal makkelijker tot resultaat leiden, dan een ander waarbij dat niet het geval is. Als je zo’n onderwerp niet kunt bedenken, praat dan met je leerkracht of mede-leerlingen.
Neem als onderwerp een thema (gewaskweek, recreatie, industrie en milieu, uitscheiding, o.i.d.) en geen algemene vraag. Dit laatste zal teveel aspecten hebben om te beschrijven.
Kies als onderwerp voor het biologisch onderzoek, een onderzoeksvraag die binnen het thema past. Een vraag die in een simpel onderzoek kan worden beantwoord scheelt veel tijd.

Stap 2 Het verzamelen van informatie.

Bepaal waar je je informatie wilt halen. Behalve bibliotheken en internet kunnen documentatiecentra en mensen belangrijke informatiebronnen zijn. Gebruik niet al te oude informatiebronnen; dan vermijd je fouten als “In 2003 wordt het onderhoud aan de kwelder gestart”
Bepaal hoeveel tijd je wilt besteden aan het verzamelen van informatie. Vaak ontstaat er een sneeuwbal-effect; de ene bron leidt je naar de andere.
Plan het onderzoek direct na het bepalen van je thema.
Voorkom dat je geen tijd hebt voor het eigenlijke schrijven.

Stap 3 Bijstellen onderwerp en maken van een opzet.

In deze fase is overleg met je leerkracht van belang. Anders is het niet meer mogelijk af te spreken wat er verwacht wordt bij het maken van het werkstuk. Bepaal in het overleg precies waarover je het gaat hebben. Zo’n opzet moet je dan voortdurend in de gaten houden.

Stap 4 Het schrijven.

Houd de volgende adviezen in gedachten, als je gaat schrijven:

  • Begin met een korte inleiding, waarin staat waarom je deze onderzoeksvraag bij dit onderwerp gaat beantwoorden.
  • Geef veel voorbeelden.
  • Gebruik illustraties en foto’s. Hierdoor wordt de tekst begrijpelijker en help je het geheugen van de lezers.
  • Bij een illustratie noteer je een onderschrift.
  • Probeer cijfermatige gegevens in een grafiek of tabel te zetten. Dat zegt vaak meer dan een opsomming van getallen.
  • Maak van het onderzoek een hoofdstuk met een introductie, het verslag* en een conclusie.
  • Gebruik alinea’s en andere onderbrekingen in de tekst; dat verhoogt de duidelijkheid, bovendien is het prettiger lezen.
  • Schrijf boven iedere tekst een duidelijke titel, die aangeeft waar het stukje over gaat.
  • Vermijd moeilijke woorden; wanneer je een woord moet gebruiken waarvan je denkt dat de betekenis niet bekend is, zet de betekenis er dan achter.
  • Maak de zinnen niet te lang, wanneer je gemiddeld niet meer dan 20 woorden in een zin gebruikt is de tekst goed leesbaar.
  • Geef aan hoe je aan de informatie bent gekomen, twijfelaars kunnen het dan altijd zelf nazoeken. voorzie het werkstuk van een literatuurlijst. Een internetadres eindigt bij .nl of .com.
  • Houd in de gaten dat je het zelf ook leuk en interessant moet vinden om het gehele verslag te lezen.

Het verslag*

Op de pagina biologie klas 3 staat een uitgebreide omschrijving van
Een verslag over experimenteel onderzoek.

Mogelijke onderwerpen:

  • Bacteriën
  • Groei van planten
  • Diergedrag, bv van een huisdier: reactie op internetforum: Ik heb een keer iets met muziekinstrumenten met mijn paard en geit gedaan…
  • Longinhoud van mensen
  • Gisten
  • Het gedrag van vogels: meerkoeten, eenden, o.i.d.
  • Rangorde gedrag bij kuddes dieren
  • Moerman dieet in preventie/genezing van kanker
  • CARA, Parkinson, ALS, PKU, SMA of een andere ziekte waar je nog weinig over hebt geleerd
  • Verslaving (minstens 8 soorten)
  • Alternatieve geneeswijzen (minstens 8 soorten)
  • Organisatie van het waterbeheer; organisatiestructuur, de financiering, het functioneren en de maatschappelijke kritiek
  • Afval en Milieu
  • Plantengroei en bodemonderzoek
  • Natuurbeheer
  • Genetische selectie en manipulatie
  • Voedingspatronen en gedragsbeinvloeding
  • Biologisch en medisch laboratoriumonderzoek

Plaats een reactie